PDA

View Full Version : Dutchies United

Kellebel
11-22-2019, 04:34 PM
Hooiii!

Ik heb gemerkt dat er flink wat NLers zijn op dit forum en vond het dus wel een goed idee om een thread speciaal voor ons te maken. Een plekje waar we in het Nederlands kunnen praten over van alles en nog wat, resultaten kunnen vergelijken, enzovoorts!

(Uiteraard heb ik wel even van tevoren gevraagd of dit mocht in het Nederlands, voordat ik een ban aan m'n broek heb hangen! :biggrin1: )

Pylsteen
11-22-2019, 07:15 PM
Laat ik maar beginnen!

Allereerst mijn mening over de bedrijven:
- FTDNA is het beste voor gedetailleerd Y-DNA en mt-DNA.
- MyHeritage is het beste/makkelijkste voor de DNA-matches (althans voor Nederland denk ik).
- 23andMe is het beste voor etniciteit.
- LivingDNA vond ik vrij goed vorig jaar, maar zij lijken een beetje te stagneren.
- Ancestry en anderen heb ik niet getest.

Zal hier later vanavond wat over mijn 23andMe resultaten schrijven.

Pylsteen
11-22-2019, 08:03 PM
Goed, een analyse van mijn 23andMe resultaten.

34839

Zoals andere testen kreeg ik zo'n 5% Aziatisch, wat klopt met mijn Indische kant. Zij zijn de eersten die specifiek mijn 1/16 Joods hebben kunnen aanwijzen en ook specifiek Nederland.

Regio's:

34840

Mijn mening over de regio's die ze mij gaven:

Zuid-Holland: staat terecht bovenaan, ik ben ongeveer kwart Zuid-Hollands (van over de hele provincie).

Noord-Holland: heb ik niets mee, behalve een beetje Amsterdam. Ik denk dat dit het Randstad-effect is; volgens mij heb ik bijv. ook veel Engelsen gezien waarbij Londen hoog stond, niet per se omdat ze daar vandaan kwamen, maar omdat hun verwanten daarheen zijn getrokken.

Noord-Brabant: ik ben ongeveer 1/8 Noord-Brabants; daarnaast bijna kwart Betuws, en zij zullen niet veel verschillen van Brabanders.

Gelderland: Veel van mijn Gelderse kant zal op Noord-Brabant lijken. Met Veluwe en Achterhoek heb ik niet veel. Ik denk overigens niet dat er zo'n harde grens tussen Betuwe en Veluwe/Achterhoek is; de bevolkingen zullen geleidelijk in elkaar overvloeien; maar er zullen tegelijkertijd ook verschillen zijn in subgroepen.

Friesland: ben 1/32 Fries; hier heb ik (gezien de matches op MyHeritage) best nog wat van geërfd.

Zeeland: meer dan 1% Zeeuws ben ik niet, maar misschien zit hier ook nog wat uitloop van Zuid-Holland in.

Utrecht: ik ben ca. 4% Utrechts; dus ze staan wat laag. Maar wat is Utrecht? Bij mij komt het met name uit zuidwesten, wat eigenlijk een uitloper van het Groene Hart is, dus vermoedelijk. onder Zuid-Holland. Met de Vechtstreek of Gelderse Vallei heb ik niets.

Limburg: ben nog zeker 3% Zuid-Limburgs dus deze provincie staat vrij laag. Ik denk dat een groot deel onder Nordrhein-Westfalen is geplaatst.

Overijssel en Groningen: hooguit 1% uit deze provincies, dus hun lage positie is wel ongeveer correct.

ontbrekend: Drenthe, hier heb ik inderdaad niets mee (en Flevoland).

België: noemen ze wel, maar ze kunnen géén specifieke regio vinden. Is met name 2% Belgisch Limburg, daarnaast nog 2% Vlamingen, Walen.

Duitsland: ben wel 10% Duits, met name uit Nordrhein-Westfalen. Dit gebied geven ze mij dan ook. Mogelijk zit hier ook wat Limburgs in. Hiernaast geven ze mij Nedersaksen en Beieren, waar ik ook voorouders vandaan heb. Wat ontbreekt is Hessen en Saksen-Anhalt.

Wat ontbreekt er verder? Frankrijk, Zwitserland, Engeland (bij elkaar ca. 5% van mijn afkomst).

Kellebel
11-22-2019, 08:38 PM
Aahh jeej, leuk dat je erbij bent! :biggrin1:

Strak plan om daar mee te beginnen inderdaad. Ik zal vannacht er even goed voor zitten om die van mij te delen, zodra ik bij m'n tablet kan. Ik heb namelijk 4 personen, dus daar gaat wel even tijd in zitten, haha :lol:

Nog een flinke mix heb je trouwens! Leuk!

Helgenes50
11-22-2019, 08:48 PM
Hooiii!

Ik heb gemerkt dat er flink wat NLers zijn op dit forum en vond het dus wel een goed idee om een thread speciaal voor ons te maken. Een plekje waar we in het Nederlands kunnen praten over van alles en nog wat, resultaten kunnen vergelijken, enzovoorts!

(Uiteraard heb ik wel even van tevoren gevraagd of dit mocht in het Nederlands, voordat ik een ban aan m'n broek heb hangen! :biggrin1: )

Kellebel,
Vraag je vrienden om dezelfde G25-test (scaled) te doen als jij

Thanks google trad !!!

Kellebel
11-22-2019, 08:55 PM
Haha @Helgenes50, die vertaling is verrassend goed! :lol:

Bij deze dus, hebben jullie ook G25 resultaten/coordinaten?

Mijn moeder komt namelijk uit Zuid-Limburg met een kwart Duits, Belgisch en Frans (gemixt) en ik ben al een tijdje aan het kijken naar haar East Med signalen. Eén van de meest voor de hand liggende verklaringen zou Romeinen zijn of misschien iets lokaals, Keltisch.

Ik zal zometeen, samen met de rest, onze G25 resultaten delen.

Helgenes50
11-22-2019, 09:02 PM
Haha @Helgenes50, die vertaling is verrassend goed! :lol:

Bij deze dus, hebben jullie ook G25 resultaten/coordinaten?

Mijn moeder komt namelijk uit Zuid-Limburg met een kwart Duits, Waals en Frans (gemixt) en ik ben al een tijdje aan het kijken naar haar East Med signalen. Eén van de meest voor de hand liggende verklaringen zou Romeinen zijn of misschien iets lokaals, Keltisch.

Ik zal zometeen, samen met de rest, onze G25 resultaten delen.

Dank u bij voorbaat kellebel

Kellebel
11-22-2019, 10:08 PM
Laat ik maar beginnen!

Allereerst mijn mening over de bedrijven:
- FTDNA is het beste voor gedetailleerd Y-DNA en mt-DNA.
- MyHeritage is het beste/makkelijkste voor de DNA-matches (althans voor Nederland denk ik).
- 23andMe is het beste voor etniciteit.
- LivingDNA vond ik vrij goed vorig jaar, maar zij lijken een beetje te stagneren.
- Ancestry en anderen heb ik niet getest.

Zal hier later vanavond wat over mijn 23andMe resultaten schrijven.

Oké, voor zover mijn ervaring met bovenstaande bedrijven, van beste naar minst goede:

#1: 23andMe
Dit is waar ik voor het eerst heb getest en ook mijn ouders en oma heb getest. Al met al vind ik 23 de beste tot nu toe. De phasing en chromosome painting waren de opties die me het meeste aantrokken. Al heb ik er soms wel een beetje twijfels over, maar vooral vanwege hun imputing en het over-smoothen van resultaten. Maar daarentegen hebben ze ook bepaalde dingen waarmee ze echt niet normaal on point zijn. Zo zou ik bij de laatste update Italiaans van mijn vader hebben gekregen, wat ik in eerste instantie weg wuifde, omdat ik altijd het (meeste) Italiaans van mijn moeder kreeg, ondanks dat mijn vader wel verre Noord-Italiaanse voorouders heeft.. Maar uiteindelijk bleek het segment gedeeld te zijn met meerdere Italianen. Tja. Misschien is mijn wantrouwen niet altijd even gegrond. :)

#2: MyHeritage
Mijn raw data van 23 heb ik geupload naar MH - ik heb er dus niet daadwerkelijk getest. De ethnicity estimate laat nog wat te wensen over, maar het heeft me zo enorm geholpen met het genetisch verifiëren van stamboomlijnen, dat dit dubbel en dwars de tweede plek verdient. Ik denk dat de meeste NLers hier testen, omdat het het enige bedrijf is dat actief reclame voert in NL. (Hetzelfde geldt voor Frankrijk overigens.) Net als bij 23 trouwens, krijg je ook alle segment info van je matches, wat ideaal is als je wil beoordelen of het IBD is.

#3: YSEQ
Ja. Je leest het goed. Dit komt VÓÓR de andere grote bedrijven. Om heel eerlijk te zijn, zegt dat meer over de andere bedrijven dan deze. Ik heb dankzij 23 ontdekt dat mijn vader R1b-U152 is, dus ik heb de U152 Superclade Panel gedaan bij YSEQ. Bij elk stapje kreeg je een update, wat echt super was voor mijn ongeduldige zelf. Het feit dat je zulke Panels kunt doen als je al weet waar je ongeveer zit met je Y, is gewoon top. En de updates tussendoor, nogmaals, topper dan top!

#4: Ancestry
Ik heb bij Ancestry getest, aangezien je daar je data niet kan uploaden, maar ik vind het eigenlijk wel een beetje zonde van m'n geld. De estimate is mij te globaal en je krijgt geen enkele informatie wat betreft je matches - geen segment info, niet hun hele ethnicity breakdown, niet alle matches in common.. Heel jammer. Ze hebben echter wel een fraaie stamboom tool en met hun nieuwe Thrulines wordt er gekeken naar ancestors in common met je matches. Opzich geweldig, maar hoeveel heb je daar nou daadwerkelijk aan zonder verdere informatie, en dan bedoel ik dat vooral wat betreft de gedeelde segmenten? Ja, leuk dat ik kan verifiëren dat ik inderdaad afstam van meneer die en mevrouw dat, maar ik wil ook graag weten wáár in mijn DNA.

#5: FTDNA
Ik heb hier alleen mijn gegevens geupload. Te slechte ethnicity estimate, te weinig matches, te weinig info. Gewoon flut eigenlijk.

Edit zodat ik niet meteen een nieuwe post hoef te maken: wat betreft de resultaten, gaat niet meer lukken vannacht, maar ik doe m'n best om het morgennacht voor elkaar te krijgen! :biggrin1:

Kellebel
11-27-2019, 07:41 PM
Oké, we zijn er weer. Half dan.

Mijn 23 resultaten:

96.3% Northwestern European
53.8% French & German
10.6% British & Irish
9.5% Scandinavian
22.4% Broadly Northwestern European

2.1% Southern European
1.1% Italian
0.2% Spanish & Portuguese
0.8% Broadly Southern European
1.6% Broadly European

Vooralsnog alleen regio's gevonden voor F&G, namelijk Nederland, Duitsland en België. In theorie zouden Frankrijk en Italië er ook tussen horen, maar aangezien Frankrijk maar weinig testers heeft en Italië ten eerste misschien te ver weg is (voorouder uit de 18e eeuw) en ten tweede alleen het zuiden goed gerepresenteerd is bij 23 vanwege de Zuid Italiaanse migranten naar de US, is het niet zo heel vreemd dat deze er (nog) niet tussen zitten.

Voor Nederland krijg ik:

South Holland
North Holland
Gelderland
North Brabant
Limburg
Drenthe
Friesland
Groningen
Zeeland
Overijssel

Aangezien mijn vader's Nederlands van allerlei provincies boven de Rijn komt, is er op het eerste gezicht niet veel verkeerd aan. Echter ben ik wel meer Limburgs via mijn moeder dan de eerste vier - misschien testen Limburgers minder?
Zuid Holland is een interessante. Mijn vader is kwart Frans, van een Hugenoten gemeenschap uit Leiden. Noord Holland en Gelderland heb ik ook behoorlijk wat voorouders van, maar Noord Brabant zou niet zo hoog moeten staan. Al helemaal niet VOOR Limburg.
Voor Drenthe, Friesland en Zeeland heb ik niets recents kunnen vinden in mijn stamboom. Wel verder weg, maar dan hebben we het zeker over de 17e eeuw. Dus nee, flinke missers imho.
Groningen en Overijssel zouden zeker boven deze laatstgenoemde drie moeten staan.
Oh. En één grote mist compleet: Utrecht.

Nu voor Duitsland:

Lower Saxony
Saxony-Anhalt
North Rhine-Westphalia

De eerste en laatste kloppen helemaal. Mijn vader heeft een enorme boel lijnen uit de buurt van Hamburg en mijn moeder uit de buurt van Keulen. De tweede heb ik vooralsnog niets voor gevonden.

En uiteindelijk, België:

Flanders

Ondanks ik zeker Vlaamse voorouders heb via mijn Limburgse kant, heb ik meer Waalse voorouders. Maar ook hier geldt weer dat Vlamingen veel meer testen dan Walloniërs. Dus opzich, niets schokkends.

Wat er mist:

Nederland: Utrecht
België: Wallonië
Frankrijk: Hauts de France, Île de France en Grand Est. De eerste twee via mijn vader en de derde via mijn moeder. Het bizarre is dat mijn oma de eerste en derde wel krijgt, terwijl zij degene is met de minste Franse voorouders.
Italië: Lombardije

Conclusie: er zijn zeker verbeterpunten, maar desalniettemin een flinke stap in de goede richting! Een hoop valse matches zijn weg met de laatste update. Zoals die van Engeland en Denemarken.

(Excuses voor de vertraging, ik ben al een aantal dagen ziek, dus heb er nog niet echt voor kunnen zitten.)

Kellebel
12-03-2019, 09:15 PM
https://i.imgur.com/9cDEDgI.png
https://i.imgur.com/VG8keiI.png
https://i.imgur.com/OIBGLP9.png
https://i.imgur.com/2IyIzU4.png

Hebben meer Nederlanders hier deze map laten maken? :biggrin1:

Dimanto
12-03-2019, 11:49 PM
Kellebel,
Vraag je vrienden om dezelfde G25-test (scaled) te doen als jij

Thanks google trad !!!

Ik heb G25 coördinaten van mijn Nederlandse grootvader voor eenieder die er iets nuttigs mee kan en wilt doen.
Voorouders tot de 4e graad allen uit Noord-Holland.

35126

Dimanto
12-03-2019, 11:59 PM
Hebben meer Nederlanders hier deze map laten maken? :biggrin1:

Ik heb dit helaas gemist. Wat houdt deze fraaie map eigenlijk in?

Kellebel
12-04-2019, 12:53 AM
Ik heb dit helaas gemist. Wat houdt deze fraaie map eigenlijk in?

Een soort van similarity map. Als je naar m'n post gaat, zit je in de thread waar we het kunnen vragen aan de maker ervan. Wat betreft de principele achtergronden van mensen lijkt het heel erg on point te zijn. Ben benieuwd wat iemand als jij zal scoren!

Dimanto
12-04-2019, 12:55 AM
Een soort van similarity map. Als je naar m'n post gaat, zit je in de thread waar we het kunnen vragen aan de maker ervan. Wat betreft de principele achtergronden van mensen lijkt het heel erg on point te zijn. Ben benieuwd wat iemand als jij zal scoren!

Ben niet zo benieuwd naar mijzelf, maar wél naar mijn ouders. Ik zal het aan de maker vragen of hij die van mijn beiden kanten wilt runnen. ThnX!

Kellebel
12-04-2019, 01:00 AM
Ben niet zo benieuwd naar mijzelf, maar wél naar mijn ouders. Ik zal het aan de maker vragen of hij die van mijn beiden kanten wilt runnen. ThnX!

Hihi nee, jij bedankt, ik ga lekker meegluren. :behindsofa: :heh:

Tenzij je het privé vraagt, natuurlijk. :lol:

Dimanto
12-05-2019, 03:51 PM

Ik heb hem een PM gestuurd, dus we wachten af!

Dimanto
12-05-2019, 04:36 PM
Hallo iedereen! Ik ben woonachtig in de Randstad en ben half Noord-Hollands en half Zuid-Italiaans; met deze 2 achtergronden gecombineerd vorm in een uitzondering in mijn stamboom die via alle lijnen op zijn minst tot de 4e graad gaan - in dezelfde omgeving waar ze geboren zijn. Mijn Nederlandse kant gaat zeer ver terug in het noorden van het land, met wat verdere aftakkingen richting Friesland, waarvan er één via de directe lijn tot de Friese adel behoort (Lycklama à Nijeholt). Ik heb een paar uitzonderingen gevonden, namelijk een 5e graad's overgrootvader (5th great-grandfather) geboren in het jaar 1762 uit Werkendam (Noord-Brabant) en een ''exoot' uit Nedersaksen (omgeving Hannover) geboren in het jaar 1734, die naar het dorp migreerde waar mijn grootvader uit afkomstig is.

23andme resultaten:

35153

35170

35171
Opa

Meest nauwkeurige van allemaal, en ik raad 23andme dan ook aan voor mensen geïnteresseerd in algemene informatie over de genetische gezondheid en een relatief nauwkeurige etniciteitenschatting.

AncestryDNA

35154

Ik bespaar jullie de etniciteitenschatting van AncestryDNA, want die is letterlijk waardeloos. Ik beheer wel al mijn stambomen bij Ancestry, aangezien ik hier niet gedwongen word een abonnement te blijven betalen en het gewoon naar behoren functioneert. Thrulines vind ik grappig, maar heb er zelf niet veel aan op het moment. Ik vind het waardeloos dat AncestryDNA ons niet de kans biedt meer inzicht te krijgen in hoe wij verwant zijn aan onze DNA-matches i.v.m. bruikbare genetisch genealogische informatie uit de RAW data die zij produceren (een-op-een/een-op-meerdere-vergelijkingen, chromosomen browser etc.) Zo worden wij gedwongen onze DNA-matches te vragen RAW data naar GEDmatch te uploaden, mits wij meer inzicht in willen verkrijgen in hoe we naast de traditionele genealogie en de hoeveelheid cM + aantal segmenten, verwant zijn (op welke chromosomen + locatie wij segmenten delen, de grote van de segmenten, triangulatie etc.).

MyHeritage:

35155

Beetje wazig en gedateerd allemaal, maar in grote lijnen relatief betrouwbaar. Het valt mij wel op, dat Zuid-Europees wordt overschat in alle gevallen (ik heb meerdere RAW data uploads gedaan) en Noordwest Europees onderschat. In het geval van Zuid-Italiaans DNA, wordt er wat gekloot met Midden-Oosters en Noord-Afrikaans, dat soms wél en soms niet aanwezig is afhankelijk van welke RAW data en chipversie deze op getest is. Als je het geen probleem vindt in de buidel te tasten, dan kun je op het gebied van genealogie zeer nauwkeurig en effectief te werk gaan + MyHeritage heeft beschikking over een hoop bronnen. Persoonlijk zoek ik orginele documenten graag zelf via Family Search. Qua tools voor de genetische genealogie is MH super!

anglesqueville
12-05-2019, 05:27 PM
Ik wens de Nederlandse thread een lang leven! :beerchug:

Kellebel
12-05-2019, 05:33 PM
Ik wens de Nederlandse thread een lang leven! :beerchug:

Aaahh dat is lief, dankjewel! :biggrin1:

Kellebel
12-05-2019, 05:37 PM
Hallo iedereen! Ik ben woonachtig in de Randstad en ben half Noord-Hollands en half Zuid-Italiaans; met deze 2 achtergronden gecombineerd vorm in een uitzondering in mijn stamboom die via alle lijnen op zijn minst tot de 4e graad gaan - in dezelfde omgeving waar ze geboren zijn. Mijn Nederlandse kant gaat zeer ver terug in het noorden van het land, met wat verdere aftakkingen richting Friesland, waarvan er één via de directe lijn tot de Friese adel behoort (Lycklama à Nijeholt). Ik heb een paar uitzonderingen gevonden, namelijk een 5e graad's overgrootvader (5th great-grandfather) geboren in het jaar 1762 uit Werkendam (Noord-Brabant) en een ''exoot' uit Nedersaksen (omgeving Hannover) geboren in het jaar 1734, die naar het dorp migreerde waar mijn grootvader uit afkomstig is.

23andme resultaten:

35153

Meest nauwkeurige van allemaal, en ik raad 23andme dan ook aan voor mensen geïnteresseerd in algemene informatie over de genetische gezondheid en een relatief nauwkeurige etniciteitenschatting.

AncestryDNA

35154

Ik bespaar jullie de etniciteitenschatting van AncestryDNA, want die is letterlijk waardeloos. Ik beheer wel al mijn stambomen bij Ancestry, aangezien ik hier niet gedwongen word een abonnement te blijven betalen en het gewoon naar behoren functioneert. Thrulines vind ik grappig, maar heb er zelf niet veel aan op het moment. Ik vind het waardeloos dat AncestryDNA ons niet de kans biedt meer inzicht te krijgen in hoe wij verwant zijn aan onze DNA-matches i.v.m. bruikbare genetisch genealogische informatie uit de RAW data die zij produceren (een-op-een/een-op-meerdere-vergelijkingen, chromosomen browser etc.) Zo worden wij gedwongen onze DNA-matches te vragen RAW data naar GEDmatch te uploaden, mits wij meer inzicht in willen verkrijgen in hoe we naast de traditionele genealogie en de hoeveelheid cM + aantal segmenten, verwant zijn (op welke chromosomen + locatie wij segmenten delen, de grote van de segmenten, triangulatie etc.).

MyHeritage:

35155

Beetje wazig en gedateerd allemaal, maar in grote lijnen relatief betrouwbaar. Het valt mij wel op, dat Zuid-Europees wordt overschat in alle gevallen (ik heb meerdere RAW data uploads gedaan) en Noordwest Europees onderschat. In het geval van Zuid-Italiaans DNA, wordt er wat gekloot met Midden-Oosters en Noord-Afrikaans, die some wél en soms niet aanwezig is afhankelijk van welke RAW data en chipversie deze op getest is. Als je het geen probleem vindt in de buidel te tasten, dan kun je op het gebied van genealogie zeer nauwkeurig te werk gaan + MyHeritage heeft beschikking over een hoop bronnen. Persoonlijk zoek ik orginele documenten graag zelf via Family Search. Qua tools voor de genetische genealogie is MH super!

Oh wauw, die 23 resultaten zijn indrukwekkend! En ook MyHeritage overtreft mijn verwachtingen.

Hoe interessant ook dat jouw beide ouders zo "lokaal" zijn, om het maar zo te noemen. Van zulke resultaten kunnen we zoveel leren!

Dimanto
12-05-2019, 08:58 PM
Ik denk dat de afbeeldingen vanzelf spreken.

35166
Grootvader
35167
Grootvader
35168
Ik
35169
Italiaanse kant

Kellebel
12-05-2019, 11:18 PM
Ik denk dat de afbeeldingen vanzelf spreken.

35166
Grootvader
35167
Grootvader
35168
Ik
35169
Italiaanse kant

Haha grappig, met je mix zit je niet héél ver weg bij mijn moeder op de map :lol:

Dimanto
12-05-2019, 11:53 PM
Haha grappig, met je mix zit je niet héél ver weg bij mijn moeder op de map :lol:

Dat betwijfel ik. Donkerrood betekend hoogste match met de samples. Tenzij jouw moeder Noord-Italiaans is, kan ze niet echt dicht bij mij zitten.

Kellebel
12-06-2019, 01:23 AM
Dat betwijfel ik. Donkerrood betekend hoogste match met de samples. Tenzij jouw moeder Noord-Italiaans is, kan ze niet echt dicht bij mij zitten.

Niet letterlijk natuurlijk! Ik keek meer naar je oranje vlakken. ;)