Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 24

Thread: Dutchies United

Registered Users
    Sex
    Ethnicity
    European
    Nationality
    Dutch
    Y-DNA (P)
    R1b>U152>Z56>S1523*
    mtDNA (M)
    U5a1c

Netherlands Netherlands Limburg France Wallonia Germany Italy Sicily

Dutchies United

Hooiii!

Ik heb gemerkt dat er flink wat NLers zijn op dit forum en vond het dus wel een goed idee om een thread speciaal voor ons te maken. Een plekje waar we in het Nederlands kunnen praten over van alles en nog wat, resultaten kunnen vergelijken, enzovoorts!

(Uiteraard heb ik wel even van tevoren gevraagd of dit mocht in het Nederlands, voordat ik een ban aan m'n broek heb hangen! )

Kae = Father // Ella = Mother // Pao = Maternal Grandmother:

Kae: 66.8 Dutch // 25.8 N+W French // 7.4 E German (@0.01632655)
    Ella: 92.9 Belgian // 4.0 W German // 3.1 W Sicilian (@0.01514940)
    Pao: 58.2 Belgian // 41.8 W German (@0.01636705)

2. The Following 5 Users Say Thank You to Kellebel For This Useful Post:

anglesqueville (12-05-2019),  CamulogŤne Rix (11-22-2019),  Helgenes50 (11-22-2019),  Pylsteen (11-22-2019),  spruithean (11-22-2019)

Registered Users
    Sex
    Y-DNA (P)
    R1b>U152>Z56>Z145
    mtDNA (M)
    W5a2

Netherlands
    Laat ik maar beginnen!

Allereerst mijn mening over de bedrijven:
    - FTDNA is het beste voor gedetailleerd Y-DNA en mt-DNA.
    - MyHeritage is het beste/makkelijkste voor de DNA-matches (althans voor Nederland denk ik).
    - 23andMe is het beste voor etniciteit.
    - LivingDNA vond ik vrij goed vorig jaar, maar zij lijken een beetje te stagneren.
    - Ancestry en anderen heb ik niet getest.

Zal hier later vanavond wat over mijn 23andMe resultaten schrijven.

4. The Following 2 Users Say Thank You to Pylsteen For This Useful Post:

Kellebel (11-22-2019),  spruithean (11-22-2019)

Registered Users
    Sex
    Y-DNA (P)
    R1b>U152>Z56>Z145
    mtDNA (M)
    W5a2

Netherlands
    Goed, een analyse van mijn 23andMe resultaten.

Attachment 34839

Zoals andere testen kreeg ik zo'n 5% Aziatisch, wat klopt met mijn Indische kant. Zij zijn de eersten die specifiek mijn 1/16 Joods hebben kunnen aanwijzen en ook specifiek Nederland.

Regio's:

Attachment 34840

Mijn mening over de regio's die ze mij gaven:

Zuid-Holland: staat terecht bovenaan, ik ben ongeveer kwart Zuid-Hollands (van over de hele provincie).

Noord-Holland: heb ik niets mee, behalve een beetje Amsterdam. Ik denk dat dit het Randstad-effect is; volgens mij heb ik bijv. ook veel Engelsen gezien waarbij Londen hoog stond, niet per se omdat ze daar vandaan kwamen, maar omdat hun verwanten daarheen zijn getrokken.

Noord-Brabant: ik ben ongeveer 1/8 Noord-Brabants; daarnaast bijna kwart Betuws, en zij zullen niet veel verschillen van Brabanders.

Gelderland: Veel van mijn Gelderse kant zal op Noord-Brabant lijken. Met Veluwe en Achterhoek heb ik niet veel. Ik denk overigens niet dat er zo'n harde grens tussen Betuwe en Veluwe/Achterhoek is; de bevolkingen zullen geleidelijk in elkaar overvloeien; maar er zullen tegelijkertijd ook verschillen zijn in subgroepen.

Friesland: ben 1/32 Fries; hier heb ik (gezien de matches op MyHeritage) best nog wat van geŽrfd.

Zeeland: meer dan 1% Zeeuws ben ik niet, maar misschien zit hier ook nog wat uitloop van Zuid-Holland in.

Utrecht: ik ben ca. 4% Utrechts; dus ze staan wat laag. Maar wat is Utrecht? Bij mij komt het met name uit zuidwesten, wat eigenlijk een uitloper van het Groene Hart is, dus vermoedelijk. onder Zuid-Holland. Met de Vechtstreek of Gelderse Vallei heb ik niets.

Limburg: ben nog zeker 3% Zuid-Limburgs dus deze provincie staat vrij laag. Ik denk dat een groot deel onder Nordrhein-Westfalen is geplaatst.

Overijssel en Groningen: hooguit 1% uit deze provincies, dus hun lage positie is wel ongeveer correct.

ontbrekend: Drenthe, hier heb ik inderdaad niets mee (en Flevoland).

BelgiŽ: noemen ze wel, maar ze kunnen gťťn specifieke regio vinden. Is met name 2% Belgisch Limburg, daarnaast nog 2% Vlamingen, Walen.

Duitsland: ben wel 10% Duits, met name uit Nordrhein-Westfalen. Dit gebied geven ze mij dan ook. Mogelijk zit hier ook wat Limburgs in. Hiernaast geven ze mij Nedersaksen en Beieren, waar ik ook voorouders vandaan heb. Wat ontbreekt is Hessen en Saksen-Anhalt.

Wat ontbreekt er verder? Frankrijk, Zwitserland, Engeland (bij elkaar ca. 5% van mijn afkomst).
    Last edited by Pylsteen; 11-22-2019 at 08:06 PM.

6. The Following 3 Users Say Thank You to Pylsteen For This Useful Post:

Kellebel (11-22-2019),  sktibo (11-22-2019),  spruithean (11-22-2019)

Registered Users
    Sex
    Ethnicity
    European
    Nationality
    Dutch
    Y-DNA (P)
    R1b>U152>Z56>S1523*
    mtDNA (M)
    U5a1c

Aahh jeej, leuk dat je erbij bent!

Strak plan om daar mee te beginnen inderdaad. Ik zal vannacht er even goed voor zitten om die van mij te delen, zodra ik bij m'n tablet kan. Ik heb namelijk 4 personen, dus daar gaat wel even tijd in zitten, haha

Nog een flinke mix heb je trouwens! Leuk!

8. The Following User Says Thank You to Kellebel For This Useful Post:

Pylsteen (11-22-2019)

Gold Class Member
    Sex
    Ethnicity
    NW European
    Y-DNA (P)
    I-L813 >Y36690
    mtDNA (M)
    H3s
    mtDNA (P)
    H3s

Normandie France Bretagne
    Quote Originally Posted by Kellebel View Post
    Hooiii!

Ik heb gemerkt dat er flink wat NLers zijn op dit forum en vond het dus wel een goed idee om een thread speciaal voor ons te maken. Een plekje waar we in het Nederlands kunnen praten over van alles en nog wat, resultaten kunnen vergelijken, enzovoorts!

(Uiteraard heb ik wel even van tevoren gevraagd of dit mocht in het Nederlands, voordat ik een ban aan m'n broek heb hangen! )
    Kellebel,
    Vraag je vrienden om dezelfde G25-test (scaled) te doen als jij

Thanks google trad !!!
    Recent Ancestry, full Normand. Known Genealogy 7/8 of the Cotentin peninsula 1/8 region of Coutances. Unfortunately, there are many missing branches on the maternal side.

10. The Following 2 Users Say Thank You to Helgenes50 For This Useful Post:

JMcB (11-22-2019),  Kellebel (11-22-2019)

Registered Users
    Sex
    Ethnicity
    European
    Nationality
    Dutch
    Y-DNA (P)
    R1b>U152>Z56>S1523*
    mtDNA (M)
    U5a1c

Haha @Helgenes50, die vertaling is verrassend goed!

Bij deze dus, hebben jullie ook G25 resultaten/coordinaten?

Mijn moeder komt namelijk uit Zuid-Limburg met een kwart Duits, Belgisch en Frans (gemixt) en ik ben al een tijdje aan het kijken naar haar East Med signalen. Eťn van de meest voor de hand liggende verklaringen zou Romeinen zijn of misschien iets lokaals, Keltisch.

Ik zal zometeen, samen met de rest, onze G25 resultaten delen.
    Last edited by Kellebel; 11-22-2019 at 09:02 PM.

Gold Class Member
    Sex
    Ethnicity
    NW European
    Y-DNA (P)
    I-L813 >Y36690
    mtDNA (M)
    H3s
    mtDNA (P)
    H3s

Normandie France Bretagne
    Quote Originally Posted by Kellebel View Post
    Haha @Helgenes50, die vertaling is verrassend goed!

Bij deze dus, hebben jullie ook G25 resultaten/coordinaten?

Mijn moeder komt namelijk uit Zuid-Limburg met een kwart Duits, Waals en Frans (gemixt) en ik ben al een tijdje aan het kijken naar haar East Med signalen. Eťn van de meest voor de hand liggende verklaringen zou Romeinen zijn of misschien iets lokaals, Keltisch.

Ik zal zometeen, samen met de rest, onze G25 resultaten delen.
    Dank u bij voorbaat kellebel
    Recent Ancestry, full Normand. Known Genealogy 7/8 of the Cotentin peninsula 1/8 region of Coutances. Unfortunately, there are many missing branches on the maternal side.

13. The Following User Says Thank You to Helgenes50 For This Useful Post:

Kellebel (11-22-2019)

Registered Users
    Sex
    Ethnicity
    European
    Nationality
    Dutch
    Y-DNA (P)
    R1b>U152>Z56>S1523*
    mtDNA (M)
    U5a1c

Quote Originally Posted by Pylsteen View Post
    Laat ik maar beginnen!

Allereerst mijn mening over de bedrijven:
    - FTDNA is het beste voor gedetailleerd Y-DNA en mt-DNA.
    - MyHeritage is het beste/makkelijkste voor de DNA-matches (althans voor Nederland denk ik).
    - 23andMe is het beste voor etniciteit.
    - LivingDNA vond ik vrij goed vorig jaar, maar zij lijken een beetje te stagneren.
    - Ancestry en anderen heb ik niet getest.

Zal hier later vanavond wat over mijn 23andMe resultaten schrijven.
    Okť, voor zover mijn ervaring met bovenstaande bedrijven, van beste naar minst goede:

#1: 23andMe
    Dit is waar ik voor het eerst heb getest en ook mijn ouders en oma heb getest. Al met al vind ik 23 de beste tot nu toe. De phasing en chromosome painting waren de opties die me het meeste aantrokken. Al heb ik er soms wel een beetje twijfels over, maar vooral vanwege hun imputing en het over-smoothen van resultaten. Maar daarentegen hebben ze ook bepaalde dingen waarmee ze echt niet normaal on point zijn. Zo zou ik bij de laatste update Italiaans van mijn vader hebben gekregen, wat ik in eerste instantie weg wuifde, omdat ik altijd het (meeste) Italiaans van mijn moeder kreeg, ondanks dat mijn vader wel verre Noord-Italiaanse voorouders heeft.. Maar uiteindelijk bleek het segment gedeeld te zijn met meerdere Italianen. Tja. Misschien is mijn wantrouwen niet altijd even gegrond.

#2: MyHeritage
    Mijn raw data van 23 heb ik geupload naar MH - ik heb er dus niet daadwerkelijk getest. De ethnicity estimate laat nog wat te wensen over, maar het heeft me zo enorm geholpen met het genetisch verifiŽren van stamboomlijnen, dat dit dubbel en dwars de tweede plek verdient. Ik denk dat de meeste NLers hier testen, omdat het het enige bedrijf is dat actief reclame voert in NL. (Hetzelfde geldt voor Frankrijk overigens.) Net als bij 23 trouwens, krijg je ook alle segment info van je matches, wat ideaal is als je wil beoordelen of het IBD is.

#3: YSEQ
    Ja. Je leest het goed. Dit komt V””R de andere grote bedrijven. Om heel eerlijk te zijn, zegt dat meer over de andere bedrijven dan deze. Ik heb dankzij 23 ontdekt dat mijn vader R1b-U152 is, dus ik heb de U152 Superclade Panel gedaan bij YSEQ. Bij elk stapje kreeg je een update, wat echt super was voor mijn ongeduldige zelf. Het feit dat je zulke Panels kunt doen als je al weet waar je ongeveer zit met je Y, is gewoon top. En de updates tussendoor, nogmaals, topper dan top!

#4: Ancestry
    Ik heb bij Ancestry getest, aangezien je daar je data niet kan uploaden, maar ik vind het eigenlijk wel een beetje zonde van m'n geld. De estimate is mij te globaal en je krijgt geen enkele informatie wat betreft je matches - geen segment info, niet hun hele ethnicity breakdown, niet alle matches in common.. Heel jammer. Ze hebben echter wel een fraaie stamboom tool en met hun nieuwe Thrulines wordt er gekeken naar ancestors in common met je matches. Opzich geweldig, maar hoeveel heb je daar nou daadwerkelijk aan zonder verdere informatie, en dan bedoel ik dat vooral wat betreft de gedeelde segmenten? Ja, leuk dat ik kan verifiŽren dat ik inderdaad afstam van meneer die en mevrouw dat, maar ik wil ook graag weten wŠŠr in mijn DNA.

#5: FTDNA
    Ik heb hier alleen mijn gegevens geupload. Te slechte ethnicity estimate, te weinig matches, te weinig info. Gewoon flut eigenlijk.

Edit zodat ik niet meteen een nieuwe post hoef te maken: wat betreft de resultaten, gaat niet meer lukken vannacht, maar ik doe m'n best om het morgennacht voor elkaar te krijgen!
    Last edited by Kellebel; 11-23-2019 at 03:20 AM.

15. The Following User Says Thank You to Kellebel For This Useful Post:

spruithean (11-23-2019)

Registered Users
    Sex
    Ethnicity
    European
    Nationality
    Dutch
    Y-DNA (P)
    R1b>U152>Z56>S1523*
    mtDNA (M)
    U5a1c

Okť, we zijn er weer. Half dan.

Mijn 23 resultaten:

96.3% Northwestern European
    53.8% French & German
    10.6% British & Irish
    9.5% Scandinavian
    22.4% Broadly Northwestern European

2.1% Southern European
    1.1% Italian
    0.2% Spanish & Portuguese
    0.8% Broadly Southern European
    1.6% Broadly European

Vooralsnog alleen regio's gevonden voor F&G, namelijk Nederland, Duitsland en BelgiŽ. In theorie zouden Frankrijk en ItaliŽ er ook tussen horen, maar aangezien Frankrijk maar weinig testers heeft en ItaliŽ ten eerste misschien te ver weg is (voorouder uit de 18e eeuw) en ten tweede alleen het zuiden goed gerepresenteerd is bij 23 vanwege de Zuid Italiaanse migranten naar de US, is het niet zo heel vreemd dat deze er (nog) niet tussen zitten.

Voor Nederland krijg ik:

South Holland
    North Holland
    Gelderland
    North Brabant
    Limburg
    Drenthe
    Friesland
    Groningen
    Zeeland
    Overijssel

Aangezien mijn vader's Nederlands van allerlei provincies boven de Rijn komt, is er op het eerste gezicht niet veel verkeerd aan. Echter ben ik wel meer Limburgs via mijn moeder dan de eerste vier - misschien testen Limburgers minder?
    Zuid Holland is een interessante. Mijn vader is kwart Frans, van een Hugenoten gemeenschap uit Leiden. Noord Holland en Gelderland heb ik ook behoorlijk wat voorouders van, maar Noord Brabant zou niet zo hoog moeten staan. Al helemaal niet VOOR Limburg.
    Voor Drenthe, Friesland en Zeeland heb ik niets recents kunnen vinden in mijn stamboom. Wel verder weg, maar dan hebben we het zeker over de 17e eeuw. Dus nee, flinke missers imho.
    Groningen en Overijssel zouden zeker boven deze laatstgenoemde drie moeten staan.
    Oh. En ťťn grote mist compleet: Utrecht.

Nu voor Duitsland:

Lower Saxony
    Saxony-Anhalt
    North Rhine-Westphalia

De eerste en laatste kloppen helemaal. Mijn vader heeft een enorme boel lijnen uit de buurt van Hamburg en mijn moeder uit de buurt van Keulen. De tweede heb ik vooralsnog niets voor gevonden.

En uiteindelijk, BelgiŽ:

Flanders

Ondanks ik zeker Vlaamse voorouders heb via mijn Limburgse kant, heb ik meer Waalse voorouders. Maar ook hier geldt weer dat Vlamingen veel meer testen dan WalloniŽrs. Dus opzich, niets schokkends.

Wat er mist:

Nederland: Utrecht
    BelgiŽ: WalloniŽ
    Frankrijk: Hauts de France, őle de France en Grand Est. De eerste twee via mijn vader en de derde via mijn moeder. Het bizarre is dat mijn oma de eerste en derde wel krijgt, terwijl zij degene is met de minste Franse voorouders.
    ItaliŽ: Lombardije

Conclusie: er zijn zeker verbeterpunten, maar desalniettemin een flinke stap in de goede richting! Een hoop valse matches zijn weg met de laatste update. Zoals die van Engeland en Denemarken.

(Excuses voor de vertraging, ik ben al een aantal dagen ziek, dus heb er nog niet echt voor kunnen zitten.)
    Last edited by Kellebel; 11-27-2019 at 07:48 PM.

17. The Following 3 Users Say Thank You to Kellebel For This Useful Post:

Pylsteen (11-28-2019),  sktibo (11-28-2019),  tchekitchek (11-27-2019)

Registered Users
    Sex
    Ethnicity
    European
    Nationality
    Dutch
    Y-DNA (P)
    R1b>U152>Z56>S1523*
    mtDNA (M)
    U5a1c

Quote Originally Posted by ph2ter View Post
    [FONT="]
    [/FONT]
    [FONT="]
    [/FONT]
    [FONT="]
    [/FONT]
    Hebben meer Nederlanders hier deze map laten maken?

Page 1 of 3 123 LastLast