Page 1 of 8 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 76

Thread: De Nederlandse Praatbank

Gold Class Member
    Sex
    Ethnicity
    SGC+TRB Creool
    Nationality
    NL
    Y-DNA (P)
    E-V22

Netherlands

De Nederlandse Praatbank

Welkom!

Bespiegelingen over onderwerpen die spelen in Anthrogenica in, zo mogelijk, het Nederlands.

Reflections on topics that play a role in Anthrogenica in the Dutch language.... if possible....
    Last edited by Finn; 12-20-2020 at 05:37 PM.

2. The Following 2 Users Say Thank You to Finn For This Useful Post:

JMcB (12-20-2020),  Pacha (01-23-2021)

Registered Users
    Sex
    Nationality
    Dutch
    Y-DNA (P)
    T1a2b - T-BY56042
    mtDNA (M)
    H6a1b3

Netherlands
    Gezellig

4. The Following 2 Users Say Thank You to monedula For This Useful Post:

Finn (12-20-2020),  JMcB (12-20-2020)

Registered Users
    Sex
    Ethnicity
    European
    Nationality
    Dutch
    Y-DNA (P)
    R1b>U152>Z56>S1523*
    mtDNA (M)
    U5a1c

Netherlands Netherlands Limburg France Wallonia Germany Italy Sicily
    Leuk!!

Persoonlijk ben ik vooral geÔnteresseerd in het relatief grote genetische verschil tussen Noord en Zuid NL. Ik ben echt gefascineerd door het verschil tussen mijn Hollandse vader en Limburgse moeder. Hooguit een paar honderd kilometer van elkaar vandaan IRL, maar de genetische afstand lijkt wel veel groter dan dat. Dus bij deze een lekker egoÔstisch oproepje: mocht iemand hier theorieŽn over hebben, dan hoor (of beter gezegd: lees) ik dat heel graag!

Last edited by Kellebel; 12-20-2020 at 05:27 PM.

Kae = Father // Ella = Mother // Pao = Maternal Grandmother:

Kae: 66.8 Dutch // 25.8 N+W French // 7.4 E German (@0.01632655)
    Ella: 92.9 Belgian // 4.0 W German // 3.1 W Sicilian (@0.01514940)
    Pao: 58.2 Belgian // 41.8 W German (@0.01636705)

6. The Following 4 Users Say Thank You to Kellebel For This Useful Post:

Finn (12-20-2020),  JMcB (12-20-2020),  monedula (12-20-2020),  tchekitchek (12-23-2020)

Gold Class Member
    Sex
    Ethnicity
    northwesterner
    Y-DNA (P)
    R-BY3604-Z275
    mtDNA (M)
    H5a1

Normandie Orkney Netherlands Friesland East Frisia Finland

Goed gedaan vrienden! Ik zal van tijd tot tijd proberen een beetje in het Nederlands te schrijven. Ik wist in het verleden een beetje van deze mooie taal, maar ik vergat veel. Sinds enkele maanden probeer ik mijn kennis van het Russisch opnieuw te activeren. Het is pijnlijk om oud te worden ...
    En North alom, de North venom
    En North fum naiz, en North manom

(Roman de Rou, Wace, 1160-1170)

8. The Following 4 Users Say Thank You to anglesqueville For This Useful Post:

Finn (12-20-2020),  JMcB (12-21-2020),  Kellebel (12-20-2020),  monedula (12-20-2020)

Gold Class Member
    Sex
    Ethnicity
    SGC+TRB Creool
    Nationality
    NL
    Y-DNA (P)
    E-V22

Netherlands
    Quote Originally Posted by Kellebel View Post
    Leuk!!

Persoonlijk ben ik vooral geÔnteresseerd in het relatief grote genetische verschil tussen Noord en Zuid NL. Ik ben echt gefascineerd door het verschil tussen mijn Hollandse vader en Limburgse moeder. Hooguit een paar honderd kilometer van elkaar vandaan IRL, maar de genetische afstand lijkt wel veel groter dan dat. Dus bij deze een lekker egoÔstisch oproepje: mocht iemand hier theorieŽn over hebben, dan hoor (of beter gezegd: lees) ik dat heel graag!

Niets egoÔstisch aan als je het mij vraagt Kellebel!
    Gedeelde smart is in ieder geval halve smart want het heeft ook mijn interesse.
    Het simpele antwoord is dat boven de rivieren meer verbonden is met de Noord-Europese/ Duitse laagvlakte, als het ware aan het voeteneinde ervan.
    Beneden de rivieren is in hoge mate verbonden met BelgiŽ, Noord-Frankrijk en het Rijnland, weinig tot geen belemmeringen daartussen. Vergeet ook niet de Romeinse limes!
    Ik denk dat het ook in stand is gehouden door de (oorspronkelijke) geloofsverschillen, dus verschillende circuits? Dit heeft conserverend gewerkt in Noord en Zuid.
    Op het compliceerde antwoord moeten we onze tanden (hier) nog maar even op stuk bijten

Wel fijn dat ik zo snel kan typen en wat bloemrijker kan antwoorden dan voor mij zo 1,2,3 in het Engels mogelijk is!
    Last edited by Finn; 12-20-2020 at 05:39 PM.

10. The Following 2 Users Say Thank You to Finn For This Useful Post:

JMcB (12-21-2020),  Kellebel (12-20-2020)

Gold Class Member
    Sex
    Ethnicity
    SGC+TRB Creool
    Nationality
    NL
    Y-DNA (P)
    E-V22

Netherlands
    Quote Originally Posted by anglesqueville View Post

Goed gedaan vrienden! Ik zal van tijd tot tijd proberen een beetje in het Nederlands te schrijven. Ik wist in het verleden een beetje van deze mooie taal, maar ik vergat veel. Sinds enkele maanden probeer ik mijn kennis van het Russisch opnieuw te activeren. Het is pijnlijk om oud te worden ...
    Niet slecht, of zoals ze in Groningen, met een voorkeur voor understatements zeggen: 't kon minder! Je schrijft foutlozer dan ik!

En voor jou met een 1/8 (?) Fries bloed moet het Nederlands toch gemakkelijker zijn dan het Russisch.....

12. The Following 3 Users Say Thank You to Finn For This Useful Post:

anglesqueville (12-20-2020),  JMcB (12-21-2020),  Kellebel (12-20-2020)

Registered Users
    Sex
    Nationality
    Dutch
    Y-DNA (P)
    T1a2b - T-BY56042
    mtDNA (M)
    H6a1b3

Netherlands
    In eerste instantie was ik verrast door mijn Y hapotype en kwam na wat zoeken, nog niet zo lang geleden, hier terecht. Helaas was de informatie over mij hapotype niet echt bevredigend, maar er was wel een nieuwe interesse gewekt. Sindsdien natuurlijk ook ontdekt dat er een heel scala aan calculators is voor het nog veel complexere, maar minstens zo interessante autosomale deel. Er valt nog een hoop te leren en te ontdekken.

14. The Following 3 Users Say Thank You to monedula For This Useful Post:

Finn (12-20-2020),  JMcB (12-21-2020),  Kellebel (12-20-2020)

Registered Users
    Sex

Netherlands Kenya
    Quote Originally Posted by Finn View Post
    Niets egoÔstisch aan als je het mij vraagt Kellebel!
    Gedeelde smart is in ieder geval halve smart want het heeft ook mijn interesse.
    Het simpele antwoord is dat boven de rivieren meer verbonden is met de Noord-Europese/ Duitse laagvlakte, als het ware aan het voeteneinde ervan.
    Beneden de rivieren is in hoge mate verbonden met BelgiŽ, Noord-Frankrijk en het Rijnland, weinig tot geen belemmeringen daartussen. Vergeet ook niet de Romeinse limes!
    Ik denk dat het ook in stand is gehouden door de (oorspronkelijke) geloofsverschillen, dus verschillende circuits? Dit heeft conserverend gewerkt in Noord en Zuid.
    Op het compliceerde antwoord moeten we onze tanden (hier) nog maar even op stuk bijten

Wel fijn dat ik zo snel kan typen en wat bloemrijker kan antwoorden dan voor mij zo 1,2,3 in het Engels mogelijk is!

https://www.academia.edu/5507638/Arc...ard=view-paper

Figure 6 hier laat heel duidelijk zien wat je bedoeld.

Grappig dat deze thread er nu is, ik zat gister naar wat taal-specifieke paginas en vroeg me af waarom de kikkermensen niet hun eigen versie hebben.

16. The Following 4 Users Say Thank You to CopperAxe For This Useful Post:

Finn (12-20-2020),  JMcB (12-21-2020),  Kellebel (12-20-2020),  monedula (12-20-2020)

Registered Users
    Sex

Netherlands Kenya
    Je hebt natuurlijk ook wat andere potentiŽle factoren buiten bronstijd handelsnetwerken, zoals depopulatie en herpopulatie door de friezen en saksen in verschillende regios van het land, genetisch substraat van Keltische volkeren onder de rijn etc. die het verschil tussen noord en zuid zouden versterken.

18. The Following 3 Users Say Thank You to CopperAxe For This Useful Post:

Finn (12-20-2020),  JMcB (12-21-2020),  Kellebel (12-20-2020)

Gold Class Member
    Sex
    Ethnicity
    SGC+TRB Creool
    Nationality
    NL
    Y-DNA (P)
    E-V22

Netherlands
    Quote Originally Posted by monedula View Post
    In eerste instantie was ik verrast door mijn Y hapotype en kwam na wat zoeken, nog niet zo lang geleden, hier terecht. Helaas was de informatie over mij hapotype niet echt bevredigend, maar er was wel een nieuwe interesse gewekt. Sindsdien natuurlijk ook ontdekt dat er een heel scala aan calculators is voor het nog veel complexere, maar minstens zo interessante autosomale deel. Er valt nog een hoop te leren en te ontdekken.
    Geldt voor mij in feite hetzelfde, E-V22 is vrij uniek in Nederland, en al helemaal in het Noorden....Wat heb je over T1a2b gevonden?

20. The Following User Says Thank You to Finn For This Useful Post:

JMcB (12-21-2020)

Page 1 of 8 123 ... LastLast